petak, 29. siječnja 2016.

"Divlja djeca"

Osvrt na članak „Divlja djeca“, autorice Mine Đorđević

              Izabrala sam napisati osvrt na članak „Divlja djeca“ jer smatram da je ovo tema o kojoj se jako malo čuje, a govori o važnosti odgoja i okoline za razvoj kognitivnih, tjelesnih i socijalnih sposobnosti i vještina.

              Članak govori o feralnoj ili divljoj djeci odnosno djeci koja su odrasla bez kontakta s ljudima i društvom općenito. Odrasla su u uvjetima u kojima nisu razvila svijest o ljudskim ponašanjima i govoru. Feralnu djecu moguće je podijeliti u tri skupine: djecu odraslu lutajući divljinom, djecu zatočenu u izoliranim prostorijama te djecu koja su preživjela uz pomoć životinja. Kroz povijest je zabilježeno više od 100 slučajeva feralne djece. Neki od tih slučajeva su mitske priče, ali o nekima postoje iscrpni zapisi. Istraživači su pokušali na temelju tih zapisa istražiti u kojoj je mjeri čovjeku potrebno društvo da bi naučio razumno misliti i ponašati se, odnosno nadali su se spoznati u kojoj je mjeri čovjek rezultat naslijeđa, a u kojoj okoline. 


                Jedan od starijih slučajeva je dječak Victor iz Francuske koji je lutao šumama i brdima, a preživljavao je hraneći se žirom, malim životinjama i povrćem. Pronađen je s 12. ili 13. godina, bio je malen za svoju dob, pun ožiljaka i ogrebotina, nije govorio. Imao je vrlo oštar sluh, ali nije reagirao na ljudski glas. Nije pokazivao interes za ljude i ponašao se poput životinje, npr. hodao je nesigurno, povremeno bi trčao na sve četiri, i sl. Liječnik Jean Itard pet ga je godina svakodnevno poučavao govoru i ponašanju. Rad je započeo po principu nagrade i kazne te je time postigao da je Victor kroz nekoliko mjeseci naučio izgovarati riječi koje se koriste za imenovanje raznih kućanskih predmeta. S vremenom je naučio spavati u krevetu, nositi odjeću, jesti za stolom, ali nikada nije naučio „normalno“ govoriti. Umro je u svojim četrdesetima, još uvijek napola divlji, plašljiv i nijem.
                Još brojni slučajevi govore o feralnoj djeci, npr. djevojčica Genie iz Kalifornije koju su roditelji držali zatočenu u maloj, zatvorenoj prostoriji gdje je boravila cijelog dana, bila je minimalno izložena zvučnim podražajima, hranili su je samo žitaricama i hranom za dojenčad. Nakon boravka u bolnici stanje joj se poboljšalo, pokazivala je zainteresiranost i emocije na različite podražaje, a kasnije je napredovala i u jeziku. Dječak Ivan iz Moskve pronađen je 1996. u dobi od 6 godina. Zbog loših obiteljskih prilika s 4 godine pobjegao je od kuće i dvije godine živio na ulici. Lutajući, sprijateljio se s čoporom pasa lutalica, prosio je hranu, preživljavao je hladnu i dugu zimu spavajući sa psima koji su ga grijali toplinom svoga tijela. Nakon što je pronađen, govorio je normalno budući da je prije bijega proveo 4 godine u kontaktu s ljudima. Kad je krenuo u školu ni po čemu se nije razlikovao od bilo kojeg drugog djeteta. 


                Istraživanjem jezičnog razvoja feralne djece, kognitivna znanost i psiholingvistika pokušala je dati neke odgovore na pitanje postoji li kritično razdoblje za usvajanje jezika. Jezično stimulativno okruženje u prvim godinama života ključno je za normalan razvoj govora. Pretpostavlja se da je po završetku puberteta nemoguće razviti govor ako taj razvoj kreće od početka.
                Iz primjera feralne djece vidljivo je da za uspravan hod nije dovoljna samo genetska predispozicija već i poticaj iz okoline. Za razvoj urođenih ljudskih kapaciteta za stjecanje određene karakteristike ili vještine nužno je genetsko naslijeđe, okruženje u kojem se potiče razvoj te izloženost takvom okruženju u razdoblju predodređenom za ovladavanje tom vještinom.

                Smatram kako je ovaj članak izuzetno poučan. Rijetki su ovakvi slučajevi kada je dijete neprilagođeno ljudskom okruženju, nema razvijeno ponašanje i vještine koje se smatraju „normalnima“, ali postoje slučajevi kada roditelji ne brinu za dijete i njegov pravilan razvoj te se mogu javiti poteškoće u kognitivnim i jezičnim sposobnostima. Izuzetno je važno da osobe koje skrbe za dijete, a i učitelji u školama potiču govorni razvoj kroz imitiranje različitih glasova, imenovanje predmeta, postavljanje pitanja, davanje objašnjenja, čitanje, igru, pjevanje i sl.

               Koliko je po vama važna briga roditelja za razvoj djeteta? Na koje još načine mogu roditelji, a i učitelji potaknuti kvalitetan razvoj djeteta?

Cijeli članak možete pronaći ovdje: http://www.istrazime.com/razvojna-psihologija/divlja-djeca/


Broj komentara: 10:

  1. Roditelji su najbitnija stavka u odgoju djece, i djeca uvijek kopiraju svoje roditelje, tako da kod djece problematicnog ponasanja uzrok tome se vjerojatno nalazi u obiteljskom okruzenju.

    OdgovoriIzbriši
  2. Ja smatram da su roditelji najbitniji u odgoju djece i najdgovorni za njihov razvoj. Djeca od početka uče od roditelja baš zbog toga što najviše vremena provode s njima, oni im služe kao model koji oponašaju i od njih uče razna ponašanja. Zbog toga je vrlo bitno da se roditelji o svoj djeci brinu na način da djeci to omgući najbolji mogući razvoj i ostvarivanje svih njihovih potencijala. Ova tema mi se učinila jako zanimljivom baš zbog toga što o njoj ne čujemo često. Iz svega ovoga možemo uvidjeti važnost utjecaja okoline na dijete. Stalno pričamo kako je utjecaj genetike i okoline podjednak, ali ovdje možemo vidjeti da ipak okolina nekako prevladava.

    OdgovoriIzbriši
  3. Nadovezala bih se na komentar iznad, uz to kopiranje roditelja do izražaja dolazi i zanemarivanje djece i njihovih osjećaja. Ja sam primjetila kod neke djece da na njihovo ponašanje veoma utječe nedostatak pažnje.
    Na primjer dijete napravi nešto čime se ponosi i želi to pokazati mami. Prvo ga mama ne doživljava nego priča s prijateljicom dok joj dijete pokušava par minuta dati do znanja da mu treba njena pažnja no ona to ne shvaća ni ne doživljava kao nešto vrijedno pažnje. To kod djece ostavlja veliki utisak te takvo dijete može razviti problematično ponašanje...

    OdgovoriIzbriši
  4. Dijetinjstvo je najljepše razdoblje. Kroz igru i zabavu vrlo je lako učiti, i upravo zbog toga rado se prisjećam svog dijetinjstva. Djeca su u razvoju upijanja informacija i vrlo često ugledaju se na odrasle. Važno je na koji način i kako svoju djecu učiti da se razvijaju, jer jednoga dana takve vrijednosti i oni će prenijeti na svoju djecu. Dok su u procesu razvoja treba ih poticati na učenje i usmjeravati ih na pravi put.
    Ovakve priče trebaju biti poticaji roditeljima diljem svijeta da djecu treba čuvat, pazit i poticati na razvijanje svojih sposobnosti! Jer tko će ako ne roditelji biti pravi uzor svojoj djeci!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Roditelji djeci služe kao model na koji se ugledaju i u potpunosti se slažem da roditelji paze na koji način utječu na dijete te koje im vrijednosti prenose. Nažalost danas ima mnogo primjera kada su djeca zanemarivana i zlostavljana od strane roditelja te su zbog toga razvili problematično ponašanje. Roditelji su najbitniji u djetetovom životu i njihova uloga nije nimalo lagana.

      Izbriši
  5. Mislim da je zadaća svakog čovjeka da ukoliko vidi da je u nekoj obitelji dijete zanemarivano da prijavi to nadležnim službama. Jer ovi primjeri pokazuju kako takvo ponašanje može utjecati na psihički i fizički razvoj djeteta. Roditelji koji se tako ponašaju prema svome djetetu nemaju osjećaje i vjerojatno su tako nešto proživjeli i oni sami. Djeci treba pružiti ljubav i potporu kako bi ispunili svoj potencijal.

    OdgovoriIzbriši
  6. Članak je super, definitivno su u odgoju roditelji najbitniji, te za tako ponašanje su isključivo oni krivi, jer ne znaju postupati sa svojom djecom.

    OdgovoriIzbriši
  7. Jako mi se sviđa tema članka kao i primjeri iz kojih uviđamo koliko je briga roditelja važna za razvoj djeteta kako se ne bi pojavio slučaj "divlje djece". Smatram da su za odgoj djeteta najvažniji roditelji i ljudi koji ga okružuju. Odgojem dijete stječe primarne osobnosti i individualnost. To je prva zajednica u kojoj dijete započinje život. Slažem se s primjerima koje si navela za poticanje razvoja djeteta poput igre, čitanja, pjevanja i sl.
    Pozdrav, Mia :)

    OdgovoriIzbriši
  8. Izrazito zanimljiv odabir teme za seminar je danas nažalost rijetko imamo priliku čitati o ovakvim, informativnim i zanimljivim temama. Smatram kako je roditeljski utjecaj na dijete od najranijeg doba izuzetno bitan te da bi svaki roditelj trebao posvetiti maksimalno mogućeg vremena na druženje i odgajanje svojeg potomka. Vjerujem da gledanje svoga djeteta kako raste, razvija se i upija nova znanja jedno od najvećih radosti koje roditelj može doživjeti. Roditelji, a i učitelji, trebali bi se na različite načine posvetiti diejtu te mu omogućiti najbolji mogući napredak.

    OdgovoriIzbriši
  9. Jako zanimljiva tema jer se ne govori puno o njoj i nikad prije se nisam susrela sa terminom „feralna djeca“. Zanemarivanjem se djetetu onemogućuje da osjeti svijet oko sebe i da se u njemu razvija. Djetetu je pogotovo u ranom djetinjstvu potrebna sva pažnja koju može zadobiti od roditelja ili skrbnika. Smatram da je neupitno to da je okolina izuzetno važna za djetetov razvoj.

    OdgovoriIzbriši